onsdag 10 mars 2010

Genusproblematik i praktik och teori

bild från Polarn O Pyret

Vi har handlat hem några fräscha t-shirtar till Tovan, vi hoppas att våren är i antågande. Slog till på några dyra, färgglada saker i ekologisk bomull. Just denna blev vi förtjusta i bägge två. Imorse var hon så glad när hon klädde sig. Men så kom hon med darrande underläpp och hade ångrat sig. Hon tror att hon kommer bli retad på dagis, att de andra kommer tycka att hon ser ut som en kille.

Jag baxnade. Jag sa att hon var en jättejättefin TJEJ i en jättejättefin tröja. Vad tycker ni, ser man ut som en kille? Eller som en tjej? Eller helt enkelt bara ett litet barn?

Jag blir så förbannad och gör det hela till en större grej än vad det är. Det är bara det att redan när vi såg tröjan tänkte jag att den var perfekt unisex. Äntligen ett plagg som är för barn - alla sorters barn. Inte gulligt och inte tufft. Bara fina färger i bra blandning. Och jag ville genast handla och låta mitt barn leka runt i en sån tröja. Och så händer det här. Hon är genuslurad redan. Detta trots att vi alltid försökt lära henne det motsatta.

Jag är också irriterad på alla dagisbarn som måste betett sig på liknande vis tidigare, eftersom min dotter antar att de kommer säga sådär idag. Jag måste hålla mig i skinnet. Helst vill jag läxa upp alla genast vi kommer dit. Redan i hallen vill jag skälla ut dem i förväg, de som banar väg för ett fortsatt ojämlikt samhälle.


6 kommentarer:

Ke.Li sa...

Lilla gumman.
Skickar lite pepp!

Lisa sa...

Ja, det suger.

Tudorienne sa...

Hur gick det sen?

Ninne sa...

Det gick bra. En fröken sprang fram och berömde tröjan, sen hjälptes de åt att bokstavera Tovans namn.
*lättad*

En Lisa... sa...

Ja jävlar. Man blir ju så aaaaarg.

Jonna sa...

Det är inte lätt att slåss i det lilla alla gånger... Jag försöker hålla färgskalan glad här hemma och köper unisex till mina killar då jag hittar. Men ändå inser jag att gränsen på nåt helt idiotiskt sätt går vid rosa kläder trots att jag tror att mina killar skulle gilla det! Och det är oron för ev. kommentarer och hur de skulle klara det... Mitt hjärta gläds i alla fall åt att de fortfarande tycker att rosa är den finaste färgen och med hjärtat valt klockor som är rosa och lila och med blommor och fjärilar!